Egyszerűsödnek a közigazgatásban intézhető ügyek
2015. december 31.
2016. január 1-jén lép hatályba az a közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosító csomag, amely eredményeképpen egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb közigazgatási rendszer alakul ki. Ezzel egyidejűleg több hatósági eljárás díja csökken, egyes eljárások ingyenessé válnak.
Az elfogadott törvénycsomag több törvényt is módosít, a gyakorlati tapasztalatok alapján egyszerűsítve a közigazgatási ügyeket. A közigazgatási bürokráciacsökkentés jegyében felülvizsgálatra kerültek az általános eljárási szabályok, amely minden közigazgatási ügyre kiterjedő egyszerűsítést eredményez. Az ügyintézési határidők nagy része is csökkeni fog. A bürokráciacsökkentés keretében egyes engedélyezési eljárások esetében a korábban engedélyhez kötött tevékenységeket a jövőben már bejelentést követően is lehet folytatni. A szabályok módosítása a gyakorlatban jelentkező ügyféli igények kielégítését célozzák azáltal, hogy meghatározott ügyekben a hatósági eljárásokat idő- és költségtakarékosabbá teszik.
Az állami rezsicsökkentés kérdéskörében a lakosság véleményének megismerése érdekében az állam 2015. év nyarán konzultációt tartott a megyei kormányhivatalok bevonásával, amelynek során közel 400 ezer ember nyilvánította ki a véleményét. A 2016. január 1-jén hatályba lépő módosítások eredményeképpen ingyenes lesz: a személyazonosító igazolvány és személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (vagyis lakcímkártya) kiállítása, pótlása; családi állapot-változással összefüggő névváltozás miatt indult hatósági eljárások; eltulajdonított okmányok pótlása; gyermekek útlevelének kedvezményes kiállítása; gépjárművezetői engedély kiállítása első alkalommal; mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványának pótlása; hatósági erkölcsi bizonyítvány (évente négy alkalommal); tulajdonjog, és haszonélvezeti jog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése (örökléssel összefüggésben, hagyatékátadó végzés alapján); oktatási igazolvány (diákigazolvány, pedagógusigazolvány, oktatói igazolvány); felsőoktatási képzésre jelentkezés, jelnyelvi tolmács névjegyzékbevétele; lakóépület bontási, építési, és használatbavételi engedélyezési eljárása (a 160 m2-nél kisebb hasznos alapterületű ingatlan esetén); adóhatósági igazolás; cégiratok kiállítása, és cégnyilvántartásban szereplő elektronikus okiratok megküldése; cégek éves számviteli beszámolójának közzététele; üzlet működési engedélye iránti eljárás; vállalkozói igazolvány kiállítása, pótlása; népi iparművészeti igazolvánnyal kapcsolatos eljárások; mezőgazdasági és erdészeti gépkezelői jogosítvány kiállításával kapcsolatos eljárás.